MOSTARAC U PETOJ BRZINI

Omer Halilhodžić, vodeći svjetski autodizajner

 

Ukoliko veliki japanski koncern Mitsubishi u mjesecima koji slijede povrati svoje izgubljeno mjesto među najprodavanijim markama automobila u Evropi, jedan će Mostarac biti svakako najzaslužniji za takav uspjeh. Omer Halilhodžić, šef dizajna Mitsubishija, svojim je potpisom “ovjerio” Colt, najvažniji Mitsubishijev model na iznimno zahtjevnom i probirljivom evropskom tržištu, koje samo u Njemačkoj godišnje proguta petnaest miliona novih vozila, te Concept Sportback, automobil koji svojim izvanrednim dizajnom označava okretanje Mitsubishija ka futurističkoj formi kreiranja automobila. Stoga nije nikakvo čudo što je u julu ove godine Automotive News Europe, jedan od najcjenjenijih specijaliziranih magazina u Evropi, Halilhodžićevo ime uvrstio na listu deset najvažnijih automobilskih dizajnera, a uredništvo je tu svoju odluku propratilo tvrdnjom kako bi Halilhodžić morao postati prvi čovjek ovog japanskog industrijskog giganta!

 

Omer Halilhodžić rođen je u Mostaru prije 43 godine, a svoj je dizajnerski put započeo sredinom ‘80-ih godina prošlog stoljeća u Sarajevu, gdje je na Akademiji likovnih umjetnosti studirao industrijski dizajn. Odmah po dobivanju diplome, 1989. godine, zaradio je Bernardi, najcjenjeniju evropsku nagradu za mlade dizajnere, kao jedini diplomac iz tadašnje Jugoslavije.

Sa mapom pod miškom, u kojoj je spremio nekoliko svojih radova, na poziv tadašnjeg direktora sarajevskog TAS-a, Nijemca Leisnera, otišao je u Wolfsburg u posjetu Volkswagenovom dizajnerskom studiju. “Sjećam se da smo sjeli u neku kancelariju i dvojica ljudi su onako ovlaš pregledali moje radove”, priča nam Halilhodžić. “Kada su ih pregledali, izašli su iz kancelarije. Mislio sam da će doći i reći mi da se vratim kući, no oni su otišli po šefa studija, koji je ponovo pregledao radove i odmah mi ponudio posao u VW-u. Pustili su me da se vratim kući po stvari, tek kada sam im obećao da ću se sigurno vratiti u Njemačku.” Omer je odlučio napustiti svoj posao u Hercegovina-autu, gdje je radio na kreiranju mini-buseva i otići okušati se u Njemačkoj. Kaže da tada nije ni sanjao da će u toj zemlji ostati i danas, petnaestak godina kasnije. “U godinama koje su uslijedile radio sam na dizajniranju Golfa četvrte generacije, Passata i Touarega, kaže Halilhodžić, dodajući kako je tada Volkswagenov najprodavaniji terenski model bio zamišljen kao malo terensko vozilo. Touarega smo isprva pravili na platformi malog Pola, no kada je u firmu iz Audija stigao Ferdinand Piech, odlučeno je da pravimo veliko terensko vozilo, SUV, kako se danas ta vrsta vozila naziva. Danas mogu kazati kako sam iznimno ponosan što sam radio sa Piechom, posebnim čovjekom koji ima visoko mjesto u historiji automobilske industrije.” Šest godina je Halilhodžić radio u Volkswagenovim studijima, da bi se, na nagovor prijatelja, odlučio prijeći u dizajnerske studije Mitsubishija. “Tada su u Mitsubishi prešli neki moji prijatelji, koji baš nisu imalo mnogo iskustva i povukli su me za sobom. Moram priznati da je mene najviše privuklo to što mi je studio bio blizu kući, tako da sam se najviše zbog toga odlučio na odlazak iz VW-a”, kaže Omer Halilhodžić.

Prelaskom u japanski koncern Halilhodžić se, kako kaže, dugo morao privići na japanski mentalitet i način rada: “Najviše me smetalo to što Japanci nikada ne pokazuju nikakve emocije, s njima ne znaš sviđa li im se projekat ili ne. Dugo mi je trebalo da to naučim.” Tada je shvatio i kako je automobilska industrija samo djelić ovog ogromnog japanskog koncerna. Mitsubishi je ogromna korporacija koja pod svojim okriljem ima najveće japanske banke, zatim kompaniju Nikon. Oni prave, po licenci, borbene avione F-15 i F-16, satelite… Automobili su samo dio priče i za razliku od, recimo, Toyote, njima nikada nije bilo stalo da su njihovi automobili najprodavaniji. No, sada se i to mijenja i pred nama je zadatak vraćanja Mitsubishija među najpoželjnije marke u svijetu”, objašnjava Omer Halilhodžić.

 

Prošle je godine pravi haos u svijetu automobilizma izazvalo pojavljivanje jubilarne desete generacije Mitsubishijevog modela Lancer Evolution X. Doslovce se cijela automobilska industrija digla na noge kad su prve fotografije ovoga modela obišle svijet, a nemalo čuđenje izazvala je i činjenica da je “otac” ovog modela bio upravo Omer Halilhodžić.

Nedugo zatim Omer je ponovo šokirao automobilski svijet pojavom Sportbacka, zaista jednog od najljepših automobila na tržištu, čijeg se dizajna ne bi postidio niti njegov uzor, čuveni Italijan Giuggaro. Ovim se modelima japanska firma na velika vrata vraća na svjetsko tržište, no iako su mnogi to očekivali, neće se ipak upustiti u trku sa gigantima, iz premium klase, kakvi su Mercedes, Audi ili BMW.

“Mi možemo zamisliti auto kakav želimo, no ipak je konačna riječ na inžinjerima koji odlučuju u kakvom će se ono obliku pojaviti na tržištu”, pojašnjava nam Halilhodžić, dodajući kako je dugačak put od njegove zamisli do konačne verzije automobila. Čitav taj proces sastoji se iz nekoliko faza, samo model od gline, napravljen u malom omjeru, košta oko 200 hiljada eura i ta je svota sračunat rizik. Prođe nekoliko mjeseci dok ne dođemo do konačnog, željenog oblika automobila, no znalo nam se desiti da pred sami početak proizvodnje šefovi odustanu od tog modela i onda sav taj naš trud i rad pada u vodu.”

Naš sugovornik kaže da mu se sve manje sviđa dizajn novih automobila, koji pomalo podsjeća na konfekciju, no da i dalje postoje umjetnici čiji rad posebno cijeni. “Nekada je ta italijanska škola bila na posebnoj cijeni, no danas, recimo, Pinifarina radi za Kineze”, pojašnjava Halilhodžić. “Meni se, recimo, iznimno sviđa rad Chrisa Banglea na novim modelima BMW-a. Iako ga mnogi krititziraju, ja ga cijenim jer volim ljude koji provociraju. U posljednje mi se vrijeme zaista sviđa kako izgledaju modeli Citroena, koji se nakon godina u kojima je pravio baš ružne automobile vraća na velika vrata sa svojim ekstravagantnim dizajnom.”

Sa suprugom i sedmogodišnjim sinom, Omer živi u njemačkom Mainzu, gdje je nedavno odlučio i kupiti kuću. No, u njoj ne provodi mnogo vremena, uglavnom je u avionu koji leti iz Njemačke ka Japanu. “Volim zaista svoj posao i uživam u njemu, ali me ubije to što često odsustvujem iz kuće, što nemam dovoljno vremena koje mogu posvetiti svojoj porodici”, kaže nam ovaj Mostarac. “Najviše sam u Japanu, u Italiji ili na sajmovima koji se svako malo dešavaju širom Evrope. Stoga najviše volim kada odemo skupa na odmor, mada me boli što ne mogu onoliko često koliko bih to želio biti u svom Mostaru”, kaže dizajnerski genije Omer Halilhodžić.

Bosanci i Hercegovci u svijetu automobilske industrije

 

Pored Omera Halilhodžića, prvog čovjeka dizajnerskog tima japanskog Mitsubishija, još je nekolicina Bosanaca i Hercegovaca zauzela istaknuta mjesta u razvojnim studijima giganata svjetske automobilske industrije. Sarajlija Kemal Curić

PODIJELI NA
LinkedInPin It

1 komentar

Komentariši